Luxusautók fém- és kompozit alkatrészei készülnek a Markforged FX10-zel
A Graham Rahal Performance (GRP) műhelyében a 3D nyomtatás már rég nem kísérleti technológia, hanem a mindennapi gyártás szerves része. A sportautók, szupersportautók és klasszikus járművek testre szabására specializálódott amerikai csapat a Markforged FX10 3D nyomtatóval teljesen új szintre emelte az egyedi alkatrészgyártást és fejlesztést.
Fémnyomtatás a sebesség szolgálatában
A GRP egyik látványos projektje egy Lamborghini Revuelto kipufogórendszerének újragyártása volt. A Markforged FX10 segítségével 316L rozsdamentes acélból additív gyártással készültek el az új kipufogóperemek, amelyek korábban napokig tartó manuális munka eredményeként születhettek csak meg. 3D nyomtatással a gyártási idő néhány órára rövidült, miközben az alkatrészek méretpontossága, súlya és felületi minősége is javult – a hegesztés és az illesztés egyszerűbbé vált, a szerelés pedig gyorsabb lett.

Kompozit innováció egy klasszikus Jaguar újjáélesztésében
A Markforged FX10 teljesen egyedülálló abban, hogy ipari megbízhatósággal képes fém vagy szálerősített kompozit nyomtatásra is egyazon rendszeren belül, így rendkívül sokoldalúan használható egy olyan, nagy fokú kreativitást és problémamegoldást igénylő környezetben, mint a GRP műhelye. Egy ritka klasszikus Jaguar restaurálása során a GRP mérnökei Onyx kompozit mátrixot és folyamatos karbonszálerősítést használtak új kipufogófüggesztők és egy MSD gyújtótekercs-tartó konzol elkészítéséhez. Az új alkatrészek erősebbek a gyári verzióknál, miközben megőrzik az autó eredeti, ikonikus stílusát – ráadásul könnyebbek is, ami a teljesítmény szempontjából kulcsfontosságú.

Egyetlen platform, amely összeköt két additív technológiát
A Markforged FX10 különlegessége, hogy ugyanazon a rendszeren képes fém és folyamatos szálerősítésű kompozit anyagok nyomtatására. Zárt, számos szenzorral operáló munkaterében nagy pontossággal és ismételhetőséggel készülnek ipari minőségű, funkcionális alkatrészek mindkét anyagból egyaránt. A gyártás előkészítéséért felelős Markforged Eiger szoftver az alkalmazási célokhoz méltó fejlett funkciókat kínál: a beépített szimulációs és Performance Advisor funkciók elemzik az alkatrészek terhelhetőségét és merevségét, így a mérnökök még a gyártás előtt optimalizálhatják a szálirányokat, az anyagfelhasználást és a gyártási időt, miközben biztosak lehetnek a készülő nyomat terhelhetősége felől is.
Főbb műszaki adatok és előnyök:
Nyomtatási térfogat: 375 × 300 × 300 mm
Alapanyagok: 316L, 17-4PH, H13, Onyx, Onyx FR, Onyx ESD, Nylon, Nylon White FS, folyamatos karbonszál, karbonszál FR
Cserélhető build engine: gyors átállás kompozit és fém között
Eiger szoftver felhőalapú gyártásmenedzsmenttel
Eiger Simulation / Performance Advisor: a tervezés már a gyártás előtt szimulálható – a rendszer elemzi az alkatrész terhelhetőségét, merevségét és gyenge pontjait, így a teljesítmény és anyaghasználat optimalizálható még a nyomtatás előtt.
A 3D nyomtatók svájci bicskája az autós műhelyek világában
A GRP példája jól mutatja, hogy az additív gyártás ma már messze túlmutat a prototípusokon. A Markforged FX10 segítségével a mérnökök valós, végfelhasználásra kerülő alkatrészeket gyárthatnak rövidebb idő alatt, alacsonyabb költséggel és nagyobb tervezési szabadsággal. Legyen szó egy modern Lamborghini teljesítménynöveléséről vagy egy klasszikus Jaguar újjáélesztéséről – a 3D nyomtatás már nem csupán alternatíva, hanem az új ipari szabvány.
Tovább a Markforged kompozit és fém 3D nyomtatókhoz >>